Voeding

Gezond eten

Hoewel mama niet voor twee moet eten, is haar voeding wel degelijk belangrijk. Gezond en lekker eten maakt u weerbaarder tegen ups en downs die er na een bevalling nu eenmaal bijhoren. Gevarieerde en verse producten verdienen de voorkeur. Deze groepen heeft u dagelijks nodig:

  • brood, graanproducten, aardappelen, rijst, deegwaren, peulvruchten;
  • groenten en fruit;
  • melk, melkproducten, kaas, vlees, vis, kip, ei, plantaardige eiwitproducten;
  • margarine, boter, olie.

U zal merken dat u ook meer moet drinken.

Tips

Haal wat gezonde tussendoortjes in huis, want die eerste tijd kan het erg druk zijn: crackers, muesli, vers fruit, yoghurt. Neem wat lekkers mee als u gaat voeden: een glas drinken en iets te eten (zie boven).

Stoofschotels voor twee dagen met elke dag verse groenten zijn snel klaar. Een ovenschotel klaargemaakt op een rustig moment kan worden opgewarmd tegen etenstijd, enz. Blik- en diepvriesgroenten zijn goede alternatieven.

En wat zou u niet mogen eten?

Over het algemeen kan u alles eten. Allerlei voedingsmiddelen die men u zou kunnen afraden, hebben meestal geen invloed op de borstvoeding. Ze kunnen wel een smaak (en soms een kleur) aan de melk geven. Dat is normaal en eerder een voor- dan een nadeel. Zo leert de baby al vroeg verschillende smaken kennen en waarderen.

Doe het kalm aan in het begin, eet alles met mate.Vermijd veel cafeïne en alcohol. Nicotine beïnvloedt de melkproductie negatief en drugs zijn compleet te mijden. Een specifiek probleem vormen families met bekende voedselovergevoeligheid. Sommige producten die de moeder gebruikt, kunnen dan bij de baby problemen veroorzaken. Het kan gaan om koemelk, zuivelproducten, ei, noten, vis, citrusvruchten.

Buiten koliek ziet u dan soms ook: huiduitslag, oorontsteking, onrustige baby, trage groei, loopneus. Die reacties ziet u meestal pas na enkele weken optreden. Ga naar de arts om samen het probleem te bekijken.